SciELO - Brazil - Livros didáticos de educação física: um balanço da produção acadêmica Livros didáticos de educação física: um balanço da produção acadêmica

An economic analysis of flooding in the Caribbean: The case of Jamaica and Trinidad and Tobago

Considering that the works listed in Table 3 have been the subject of few studies, and even more rarely of compared studies, certainly much can still be inquired about these same books, as well as about so many others that have not yet been investigated, thus expanding the field of research around the teaching of Physical Education.

Curso Basico de Demografia; informacion general

, Higghins was the teacher in vogue as he organized, on Sunday mornings in Praça da Repúblicas gardens, what the Jornal do Commercio (Commerce Journal) called Gymnastica procreative (recreational gymnastics) ( SOUZA, 2011SOUZA, Fabiana Fatima Dias de. O professor da moda: Arthur Higgins e a educação física no Brasil (1885-1934). 2011. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011. , p. 39). According to Marisa Lira (1953 aped SOUZA, 2011SOUZA, Fabiana Fatima Dias de. O professor da moda: Arthur Higgins e a educação física no Brasil (1885-1934). 2011. 138 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2011. ), even though Higgins was openly republican, in 1885, Brazilian emperor Dom Pedro II appointed him teacher of Gymnastics, Military Evolutions and Fencing at the Pedro II School. Another recurrent name is teacher Hudson Ventura, mentioned earlier. Al revisar el plan 2011 de 4, 5 y 6, identifique que el papel del alumno y el docente que ahí se expresa, es el mismo en cada grado.

En este escrito presento una crítica sobre el papel del alumno y el docente en la enseñanza de la geografía, la importancia que esto implica y los principales puntos que la reforma 2011 aborda en los grados 4, 5 y 6. Es importante señalar los principales argumentos que se deben afrontar sobre el verdadero papel del docente y del alumno dentro del aula, y las consecuencias que los aprendizajes tienen fuera de ella al ser internalizados por los niños. We can also see the use of various terms to designate the didactic materiality. The publications used for the teaching of gymnastics were called manuals, compendiums, treaties and regulations, while the most recent ones were called textbooks, lessons, scripts, guides and pedagogical booklets. We identified 19 PETBs for the period from 1855 to 2014, based on the studies that comprise this overview. These publications suggest that in periods when Physical Education sought its identity, at first a scientific one in the early twentieth century, and later as a school subject in the early twenty-first century, manuals and textbooks were more extensively used.

52 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, 2013. end-of-course project for his Physical Education degree dealt with dialogues and interconnections concerning the use of TB in PE. Darido et al. (2010)DARIDO, Suraya Cristina et al. Livro didático na educação física escolar: considerações iniciais. Motriz , Rio Claro, v. 16, n. 2, p. 450-457, abr. /jun. 2010. make considerations about the criticism surrounding TBs and reflect on the possibilities of producing them; Neves (2011)NEVES, Maria Lucia Paniago Lordelo. O manual didático de educação física na relação educativa: uma abordagem contemporânea. Nuances , Presidente Prudente, v. 19, n. 20, p. 155-170, maio/ago. 2011. discusses TB as a mediator between teacher and student in PE classes. Rodrigues and Darido (2011)RODRIGUES, Heitor de Andrade; DARIDO, Suraya Cristina. O livro didático na educação física escolar: a visão dos professores. Motriz , Rio Claro, v. 17, n. 1, p. 48-62, jan. /mar. 2011. seek the opinion of experienced teachers about PETB in their practices; Rosário and Darido (2012)ROSÁRIO, Luis Fernando Rocha; DARIDO, Suraya Cristina.

PRODUCTO DECIMOQUINTO: PARTICIPANTE: JUSTINA AGUILAR RIVERA SECUENCIA DIDACTICA INTEGRADORA QUINTO GRADO bloque V Formación Cívica y Ética, Educación Física y Educación Artística Formación cívica y Not all works listed in Chart 3 have their authors name in them, but in those that do, two authors are recurrent. Gymnastics master Arthur Higgins signed three books. According to Marques (2011)MARQUES, Gabriel Rodrigues Daumas. A educação do corpo e o protagonismo discente no Colégio Pedro II: mediações entre o ideário republicano e a memória histórica da instituição (1889-1937). 2011. 176 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.

Preparar la vuelta al cole en clases de educación física

With regard to theses, dissertations and end-of-course projects, we highlight the Graduate Program in Biosciences at the Unesp in Rio Claro, with 11 studies, the Graduate Program in Physical Education at the UFES, with four, and the Graduate Program in Education at the UFPR, with three studies. With regard to journals, we highlight Revista Movimento, of the UFRGS, with five, and Revista Motriz of the UNESP, with four articles. Carmo (1999)CARMO, Sérgio Carnevale do. O livro como recurso didático no ensino do futebol . 1999. 173 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. writes about TB as necessary to teach football. According to her, since it is a national passion and its practice is so popularized, common sense leads us to think that its contents are public domain, with no need for books, which is a mistake.

Table 1 also allows showing clearly that the number of theses and dissertations doubled from the second to the latest decade, which shows a positive tendency in graduate programs. In sum, of the 55 sources, only 12 were not produced in graduate programs in Physical Education; more specifically, four theses, three dissertations and five articles were produced in graduate programs and journals of education or history of education, i.e., 21.8 are in the area of education, and the other 78.2 come from graduate programs and journals of Physical Education.

A educação física escolar, o basquetebol e o livro didático: avaliação do contexto da aprendizagem. 2012. 69 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2012. propose using TB to teach basketball in school. Impolcetto (2012)IMPOLCETTO, Fernanda didático como tecnologia educacional: uma proposta de construção coletiva para a organização curricular do conteúdo voleibol. 2012. 320 f. Tese (Doutorado Desenvolvimento Humano e Tecnologias) Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2012. innovates in an attempt to collectively design a TB to teach Volleyball. Silva (2014)SILVA, Eduardo ção olímpica no ensino médio: validação qualitativa de um material didático de educação em valores por meio do esporte. 2014. 252 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Universidade Federal de Espírito Santo, Vitória, 2014.

The purpose of identifying the approaches that directed such studies can guide the dominant paradigms in that scientific context, as well as the tendencies in which those researchers were immersed. As we consider that a given knowledge form can influence other knowledge forms which build on it, it is common, at some points, for studies produced in the same period to denote a mutual intertwining. Given these questions, we sought to weave a web of interconnections in order to shed light on the academic interest in Physical Education textbooks. 5. Evans, John. "La igualdad de oportunidades en los cursos de educación física". Stadium, Buenos aires, (143), abril 1990. Known as a pedagogical instrument that optimizes the teaching and learning process, the Textbook (TB) is the target of opposing stances, i. e. , sometimes the object of protection, sometimes of hostility. Present in a rudimentary, still manuscript form since the 13th century, in the process of expansion of universities ( THOMAS, 1992THOMAS, Marcel.

REFORMA DEL PROGRAMA DE EDUCACIÓN FÍSICA EN PRIMARIA Beatriz Quiñónez ENFOQUE El presente programa tiene como antecedente el programa de Educación Física de 1988, el The range of different output and publication formats of the 55 selected studies, which include end-of-course projects, dissertations and theses, as well as articles in journals, is somewhat limiting concerning the homogeneity and relevance of the overview we propose here, but it nevertheless allows us to make some considerations about the investigations that had PETB as their source/object of research. Research began in the 1990s and showed an increase in subsequent years, which demonstrates the current pertinence and demands about the theme of Physical Education textbook. Another conclusion is the predominance of research in the countrys Southeast region, with an emphasis on UNESP in Rio Claro, in the state of São Paulo, and on researcher Suraya Cristina Darido as an author and research advisor.

Os conteúdos escolares das disciplinas de história e ciências e suas relações com a organização curricular da educação física na escola. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte , São Paulo, v. 26, n. 4, p. 691-704, out. /dez. 2012. relate history and science curricular contents in TBs with the curricular contents of PE, and Cintra (2019) discusses the impact of books on school practice. 11. Educación física mixta o dividida por sexos? Una encuesta con alumnos y alumnos de quinto y séptimo grado de escuelas primarias. Ponencia presentada en el Segundo congreso argentino de educación física y ciencia. Departamento de educación física-Facultad de humanidades y ciencias de la educación, . , La plata, 11 al 15 de octubre de 1995 (mimeo). También hay que tener presente que no es necesario gastar grandes cantidades de dinero para poder realizar actividad física. Incluso ésta puede ser gratuita, solo basta la predisposición e informarnos un poco acerca de lo que más nos convendría hacer según nuestras necesidades.

points out the possibilities of Olympic education as a sport, and Diniz and Darido (2012)DINIZ, Irlla Karla dos Santos; DARIDO, Suraya Cristina. Livro didático uma ferramenta possível de trabalho com a dança na educação física escolar. Motriz , Rio Claro, v. 18, n. 1, p. 176-185, jan. /mar. 2012. do so about dance, followed by Barros (2013)BARROS, Mayra Giovaneti hop na escola: para além da proposta curricular do Estado de São Paulo. 2013. 82 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2013. who innovates by presenting a proposal of hip hop teaching. Farias (2018)FARIAS, Alison didático e as TIC: limites e possibilidades para as aulas de educação física do município de Caucaia/CE. 2018. 144 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2018. proposes a TB on ICT Information and Communication Technologies) in Caucaia, in the state of Ceará.

Galatti (2006)GALATTI, Larissa do esporte: o livro didático como um mediador no processo de ensino e aprendizagem dos jogos esportivos coletivos. 2006. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006. and Galatti, Paes and Darido (2010)GALATTI, Larissa Rafaela; PAES, Roberto Rodrigues; DARIDO, Suraya Cristina. Pedagogia do esporte: livro didático aplicado aos jogos esportivos coletivos. Motriz , Rio Claro, v. 16, n. 3, p. 751-761, jul. /set. 2010. present proposals for the teaching of team sports. The classic quartet of sports within the school culture, i. e. , football, basketball, volleyball and handball, could not be left out. Rodrigues (2009)RODRIGUES, Heitor de na escola: construção, avaliação e aplicabilidade de um livro didático. 2009. 183 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade) Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2009. and Fraiha (2012)FRAIHA, Ana Lívia Gorgatto.

He also said that the education department chose that book, the teacher was given a copy and was supposed to follow the books sequence; it was a kind of guide on the contents to be taught, and he says gymnastics was not part of his classes because the book in use did not include it in its contents. El material contenido en la revista puede ser distribuido, mezclado y ajustado para construir a partir de su obra, incluso con fines comerciales, siempre que le sea reconocida la autoría de la creación original. Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.

Educación física y formación integral de las personas

Objetivou-se, neste artigo, apresentar um balanço da produção acadêmica (artigos, trabalhos de conclusão de curso, dissertações e teses) a respeito dos Livros Didáticos de Educação Física (LDEF) a partir do questionamento acerca do uso de livros ao longo da história dessa disciplina escolar no Brasil. Utilizou-se como referencial teórico-metodológico os trabalhos de Bardin (1977), Choppin (1992, 2004) dentre outros, o que nos permitiu delinear um panorama das produções nacionais acerca dos LDEF, sua distribuição geográfica e institucional, a ordem cronológica das publicações, bem como os eixos temáticos em que se caracterizam, levando-se em conta os objetivos e abordagens de cada um. Os procedimentos de localização, seleção e acesso resultaram em 55 produções acadêmicas, produzidas entre 1993 e 2019. A análise dos dados levantados permitiu um balanço quanti-qualititivo, além de um levantamento de 19 livros didáticos de Educação Física, analisados ou citados nas 55 pesquisas, utilizados no Brasil.

247-252. CLASE DE EDUCACION FISICA Esta sesión tiene como principal objetivo el aprendizaje de elementos fundamentales del Aeróbics (pasos básicos), en su modalidad de "bajo impacto". With regard to the 15 studies that presented proposals, we can see their effort to overcome that prejudice that PE does not use books, that it is just about practice. Because current studies have overcome, in part, eugenicist, hygienistic, militarist and overly sportive conceptions, even though school practice still keeps some of it, we can see this movement towards proposing didactic material to aid the teacher, since the body culture of movement is vast as it comprehends gymnastics, dances, games, team sports, fights, etc. , all in their historical and cultural context. Due to this knowledge breadth, it is difficult for the teacher to master these contents, and instruments to support him are increasingly necessary, such as TB as a pedagogical instrument. Six studies conduct a discussion on PETB. Rufinos (2013)RUFINO, Luiz Gustavo didático e educação física escolar: interlocuções e entrelaçamentos. 2013.

The period of a century and a half shows that this instrument was used over the process of construction of the Physical Education subject in Brazil, from the teaching of gymnastics and its relationship with hygienistic practices, used as a manual for the teacher, to the textbooks for teachers and students in the 1970s to the creation of regional textbooks of Physical Education, fostered by state and municipal governments (Paraná, São Paulo, Rio Grande do Sul and Paraíba). ENFOQUE La educación física tiene una perspectiva más amplia y no como un apéndice del deporte, porque la concebimos como una práctica pedagógica cuyo propósito According to Choppin (1992)CHOPPIN, Alain. Les manuels scolaires : histoire et actualité. Paris: Hachette Éducation, 1992.

Considero que lo que se redacta en la descripción es muy certero, ya que en el apartado sobre papel del alumno detalla, que el niño será el autor de sus aprendizajes y que debe desarrollar habilidades y actitudes, que vallan a corde a los diferentes contenidos que se dan por cada grado, pero de igual manera deben ser los productores de la transversalidad de dichos conocimientos, convirtiéndolos en aprendizajes significativos para ellos y utiles en su vida cotidiana. Y ni que hablar de lo bien que hace para reducir niveles de estrés, ansiedad y depresión, así como también nos ayuda a controlar la hipertensión. Por todas estas razones y muchas más, la ausencia de ejercicio en nuestra vida cotidiana termina siendo un factor muy nocivo para nuestra salud y algo a lo que debemos prestarle mucha atención. Plantea algunas reflexiones sobre los problemas de género en educación fìsica, y sus implicaciones en la formación de futuros docentes del área, a partir de lo cual hace algunas propuestas de cambio. El alumno debe potenciar sus habilidades para la resolución de problemas y debe trabajar siempre en el desarrollo de la imaginación, ya que a partir de ella crecerá la obtención de recursos que puedan servirle al momento buscar opciones concretas, para la resolución de dichos problemas, ya que el niño va estar inmerso en ellos a lo largo de toda su vida. 9.

  • Área Corporativa
  • Accionistas e Inversores
  • Atresmedia Publicidad
  • Ventas Internacionales
  • Oficina de Prensa
  • Atresmedia Cine
  • Ponle Freno
  • Fundación Atresmedia
  • Objetivo Bienestar
  • Objetivo Bienestar Junior
  • Crea Cultura
  • Constantes y Vitales
  • Tolerancia Cero
  • Hazte Eco
  • Levanta la Cabeza
  • Atresmedia Xperience
  • FP Producción
  • FP Realización

, a textbook consists of an extensive set of curricular contents, with a progression in units, which enables collective and individual uses, and also as a pedagogical instrument inscribed in a long tradition, inseparable, both in its creation and its use, from the teaching structures, methods and conditions of its time. Based on this definition, we can present our first research question: Can we say that all the publications in Chart 3 are textbooks? 4. Engel, Rudolf. "La coeducación en los deportes colectivos. " Stadium, (92), Buenos aires, abril de 1982. Pero esta misma actividad no es necesaria que la persona la haga de corrido. Sino que podrá ir alternándola durante varios lapsos de sus días. El fin es hacer el o los ejercicios, no importa en qué momento, sino realizarlos cotidianamente. Desde subir o bajar escaleras, bailar y cantar, caminar, levantar ciertos pesos y demás actividades que a diario hacemos sin casi darnos cuenta, nuestro cuerpo se pone en movimiento y esto resulta muy favorable para nuestra salud. 8. Saraiva-Kunz, Manado Carmo. "O género: confronto de culturas em aulas de educacao física". Revista brasileira de ciencias do esporte. Universidade federal de Santa María, Volumen 15, (3), junio de 1994, p.

Saraví, Jorge Ricardo. Por una educación física escolar integral y total. Primer congreso argentino de educación física y ciencias, . , La plata, 8 al 12 de septiembre de 1993 (mimeo). El alumno debe ser una persona consiente y respetuosa de la diversidad existente, tanto en el aula como fuera de ella; al realizar actividades que propicien la igualdad y la valoración de la diversidad, lograremos que los alumnos entiendan el porqué de esta multiculturalidad y lo enriquecedoras que son dichas diferencias para nuestro crecimiento personal. The TDEF, which is also a workbook for students, is similar to the textbooks of other school subjects. In an interview with a teacher who taught in the city of Niterói in the 1970s, he recalls that its use was mandatory in the Niterói municipal education system, the PE teachers Bible, the bedside book at the time.

Introdução. In: FEBVRE, Lucien; MARTIN, Henri-Jean. O aparecimento do livro . São Paulo: Unesp, 1992. p. 55-74. ), modern TBs began to integrate the school culture since the modern school, in the 19th century. It has been called by its detractors an ideological tool of the State, a crutch ( MUNAKATA, 2012MUNAKATA, Kazumi. O livro didático como mercadoria. Pro-Posições , Campinas, v. 23, n. 3, p. 51-66, set. /dez. 2012. , p. 63) to support poorly trained teachers, a capitalist product made for profit, an alienating instrument; its advocates, on the other hand, have called it a necessary, pertinent tool for the efficiency of schooling, and also a helpful intermediary resource between teacher and student. In spite of such controversy, it remains in use in school practices, but the Physical Education (PE) subject traditionally makes no use of it. Gran cantidad de personas fallecen anualmente en el mundo por enfermedades relacionadas con el sedentarismo. Los malos hábitos incrementan los riesgos de adquirir estas enfermedades también.

Es notable como cada vez más personas en el mundo adquieren hábitos sedentarios, muchas veces potenciados por sus propios trabajos que los obligan a estar muchas horas sentados frente a una computadora. Con relación al acceso abierto Educación Física y Deporte, revista editada por la Universidad de Antioquia, adhiere a las declaraciones de: 10. Hacia una educación física no sexista. Educación física y ciencia, Departamento de educación física, . , Universidad nacional de La plata, N 0, septiembre de 1995, . Profesor nacional en educación física, y Maestro en ciencias y técnicas de las actividades físicas y deportivas de la Universidad de París V. Actualmente es profesor en el Instituto de educación física Federico Dickens, en Buenos Aires. Sin embargo, es preciso aclarar que a veces estas actividades terminan siendo insuficientes y se requiere un esfuerzo mayor para que nuestro cuerpo esté óptimo en sus condiciones de salud.

  • EL RITMO EN LA EDUCACIÓN FÍSICA 493
  • Veinte preguntas para pensar (críticamente) la educación física escolar 322
  • Cómo evaluar la táctica en Fútbol? Sistema de evaluación de la táctica en Fútbol (FUT-SAT) 309
  • QUÉ ES LA GIMNASIA FORMATIVA? 301
  • La atención-concentración en el deporte de rendimiento 201
SEIEM PLAN DE CLASE DE EDUCACIÓN FÍSICA Profesor: CESAR URIBE BRIONES Sesión: 1 Fecha: 30 AL 03 DE SEPTIEMBRE Escuelas: FRANCISCO I. MADERO EL

*

Postar um comentário (0)
Postagem Anterior Proxima Postagem